Leestijd: 3 minuten

POS staat voor Point of Sale en letterlijk vertaald is dit dus een verkooppunt. Als je van plan bent een winkel te starten dan is een POS van essentieel belang om jouw bedrijf soepel te laten lopen. Daarom gaan wij het vandaag hebben over alles wat je over een POS systeem moet weten.

Inhoudsopgave

  1. Wat is een Point of Sale (POS)
  2. Verschillende soorten POS
    1. Toonbank POS
    2. Mobiele POS
    3. Online POS
    4. Omnichannel POS
  3. Waarom heb je een POS nodig?
    1. Tijd besparen
    2. Volg alles wat er gebeurt
    3. Real-time data synchronisatie
  4. Conclusie

Wat is een Point of Sale?

Zoals ik in de inleiding al heb vermeld is een POS een verkooppunt waar de transactie tussen de klant en de verkoper plaatsvindt. Denk hierbij aan de kassa op de toonbank. Een POS is de centrale link tussen de voorraad en klantbeheer. Tegenwoordig zijn POS zo modern en up-to-date dat het nu zoveel meer is dan een simpele kassa. Wat voorbeelden hiervan zijn voorraadbeheer, analyses en productrapporten.

Verschillende soorten POS

Je hebt eigenlijk vier soorten POS die het meest voorkomen. Een op de toonbank, mobiel, online en omnichannel.

Toonbank POS

Dit systeem is de traditionele POS zoals de meeste van jullie hem wel kennen. Het ziet er uit als een normale kassa. De verkoper scant de barcode van het product, voltooid de transactie met de klant en een bonnetje komt uit de bonprinter.

Mobiele POS

Hoewel de toonbank POS nog verreweg de meest gebruikte POS is, maakt de mobiele POS heuse stappen. Je ziet ze dan ook steeds vaker in nieuwere winkels. Het werkt meestal heel simpel en is speciaal ontwikkeld voor jouw mobiel. Je kunt nu door de winkel lopen en de verkoop op elk punt met de klant voltooien.

Online POS

Het aantal online shoppers stijgt enorm en ze verwachten dezelfde ervaring als in fysieke winkel. Hoe beter de klant zich gewaardeerd voelt tijdens het afrekenen in je online shop, hoe beter de reputatie van jouw shop. Een voordeel van een online POS is dat je voorraad direct gesynchroniseerd is, dit bespaart je tijd en moeite, omdat het helemaal automatisch gaat.

Omnichannel POS

Je online en offline winkelkanalen horen harmonieus met elkaar in lijn te lopen. Dat betekent dat de databases allemaal gezamenlijk moeten synchroniseren, zelfs als ze verschillende voorraden hebben. Hiermee voorkom je dat je per ongeluk een product in de winkel verkoopt, dat net eigenlijk online is besteld. Hiermee houd jij je klanten tevreden. Dit is het belangrijkste voordeel van een omnichannel POS.

Waarom heb je een POS nodig?

Of je nu een restaurant, een bar, een supermarkt of een kledingwinkel runt, je hebt absoluut een POS nodig. Maar waarom?

Tijd besparen

Een POS systeem is normaal gesproken erg makkelijk in gebruik en zou niet veel training moeten vergen van jouw werknemers. De snelheid van de transactie tussen jou en de klant wordt versneld, dat helpt zeker tijdens de piekuren. Als een klant wat informatie over een product wilt, kun je het product zo in je POS terugvinden en de klant deze informatie verschaffen. Dit zorgt dus ook voor een betere klantenservice.

Volg alles wat er gebeurt

Je kunt de prestaties van jouw financiën en werknemers volgen in de data-analyse en rapport functie van het POS systeem. Met het voorraadbeheer kun je eenvoudig de voorraad bijhouden en voorkomen dat je hardloper uit voorraad raakt.

Real-time data synchronisatie

Als je meerdere winkels hebt en die allemaal tegelijkertijd wilt kunnen beheren, dan is een POS systeem een absolute must. Je kunt je bedrijf overal vandaan runnen op elk moment van de dag. Alles wat je nodig hebt, is toegang tot de POS vanaf je apparaten.

Conclusie

Je bedrijf bespaart tijd en geld met een POS. Je hebt beter inzicht op de statistieken en verbeterd de klantervaring. Een geavanceerd POS systeem zoals ConnectPOS biedt jou mogelijkheden aan die jou helpen om jouw bedrijf naar een nieuw niveau te tillen. Wil je meer weten? Lees dan hier over de mogelijkheden of neem contact met ons op!